Programme Ended

Description

The face of a woman appears in the half-light. A woman who has no age or who would be every age at once. Perhaps it is her conscience that suddenly is making itself heard and that would not be altered by time.

We understand, little by little, that the life of this woman has spanned the 20th century, which saw the emancipation of women advanced but not completely achieved. She is a woman without an exceptional destiny, who did her best to live well and be happy. Suddenly, a voice never heard before emerges from her, a groundswell that brings certain moments of her existence back to life in a different way.

This memory, which has been reactivated in a burst of energy, is based on a framework with which she had ordered her life. These are the ten commandments, not of God, but of Dorothy Dix, an American columnist who dispensed her recipes and advice for happiness in the newspaper. Dorothy Dix’s Ten Commandments for Happiness—which were, in a way, her life guide—structure the text and set the tone for each part of the play, like an unconscious memory becoming the starting point of a muted revolt or unconscious desire to liberate something, in an unexpected lucidity.

After writing OMBRES (2005) and LES MARGUERIE(S) (2018), which were rooted in the intimate thoughts of real characters from literary history, this time Stéphanie Jasmin explores the thoughts of a woman with seemingly no history, like thousands of others—her grandmother. The play was a huge success when it premiered last season at the Théâtre Espace GO and when it was presented at the NAC Theatre and the Théâtre de la Colline in Paris.

Show Times

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Cast

  • Julie Le Breton

Credit

  • Text Stéphanie Jasmin
  • Direction Denis Marleau
  • Video and Set Design Stéphanie Jasmin
  • Assistance to the Direction Carol-Anne Bourgon Sicard
  • Lightning Design Étienne Boucher
  • Music Denis Gougeon
  • Costume Linda Brunelle
  • Makeup and Hair Design Sylvie Rolland Provost
  • Broadcasting and Video Editing Pierre Laniel
  • Sound Design François Thibault
  • Assistance to the Set Design Marine Plasse
  • Production and Technical Direction Mélissa Perron
  • A production of Une production d'UBU compagnie de création
  • In co-production with En coproduction avec Espace GO et le Théâtre national de la Colline à Paris
A presentation of
Le Soleil Numérique
Public programming partners
Conseil des arts et des lettres du Québec Canada Conseil des arts du Canada Ville de Québec

They said...

« (...) Julie Le Breton captive. Afin d’incarner son personnage à 8, 20 ou 80 ans, elle adopte avec sobriété le corps et la voix qui correspondent. Dirigée avec maestria par Denis Marleau, la comédienne suscite de vives émotions. »

Le Devoir, Christian Saint-Pierre

« Dans un texte fulgurant signé Stéphanie Jasmin, Julie Le Breton livre possiblement la plus grande performance de sa carrière. … Pour laisser ce texte éclore dans toute sa beauté, Denis Marleau a choisi une mise en scène délibérément contenue, loin de toute distraction inutile, où l’économie de moyens laisse le champ libre aux mots, mais aussi à l’interprétation nuancée et superbement maîtrisée d’une actrice qui a puisé dans un terreau nouveau pour repousser encore les limites de son art. »

La Presse, Stéphanie Morin

« La scénographie et la mise en scène sont tellement magnifiques… C’est un texte qui est exigeant, autant pour l’actrice que pour le spectateur… Quand on sort de là, on a l’impression d’avoir accompagné cette femme-là sur cent ans. C’est absolument réussi. »

Radio-Canada, Franco Nuovo

« Texte extrêmement poignant de Stéphanie Jasmin. Il est magnifique, très bien écrit, intime, personnel, révélateur sur la psyché du personnage, et qui fait écho encore aujourd’hui à tellement de réflexions qu’on peut se faire sur la dictature du bonheur, sur la nécessité de cultiver l’optimisme à outrance. Julie Le Breton fait vivre ce texte avec beaucoup de justesse. »

Radio-Canada, Eugénie Lépine-Blondeau

«La complicité de longue date entre Denis Marleau et Stéphanie Jasmin est flagrante dans cette dernière collaboration. Mise en scène et scénographie jouent avec brio sur la notion de profondeur de champ. Même le montage narratif brise la chronologie usuelle, revenant périodiquement en arrière dans l’existence de cette héroïne ordinaire arrivée au crépuscule de la vie, sans qu’il soit pour autant question de flash-backs. »

JEU, Maud Cucchi

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