Theatre

Pas perdus: documentaires scéniques

Centre du Théâtre d'Aujourd'hui

Hydro-Québec Auditorium

Onstage, a series of short portraits. Eight protagonists, chosen for their unique lives and their surprising way of telling their stories. Individuals from very different backgrounds (none of them are actors) between whom a multitude of connections form. Their voices—captured live, magnified with an immersive sound treatment and combined with their presence onstage—preserve all the authenticity of spontaneous speech that can’t be repeated.

With Pas perdus: documentaires scéniques, Anaïs Barbeau-Lavalette and Émile Proulx-Cloutier explore our relationship with memory, transmission, language, what we carry within ourselves and the space we make for joy. Each scenic documentary tells the story of a human voice in all its individuality and pushes us to rethink how we see individuals, environments and stories.

What is a scenic documentary?

After Vrais mondes and Pôle Sud, Pas perdus is the third show by the duo Anaïs Barbeau-Lavalette and Émile Proulx-Cloutier. At the origin of this theatrical form is a two-fold question. How can we recreate the authenticity of documentary cinema without using actors or without imposing the limitations of memorization and acting on “real people”? How can we bring together the extraordinary proximity of theatre and the gripping spontaneity of documentary cinema?

The duo’s idea is to prioritize the immense evocative power of sound: to go—without a camera—to meet people who generously tell their story to Anaïs Barbeau-Lavalette’s microphone. After that is the editing phase: out of the hours of recordings, only particular moments are selected. Narrative arcs are targeted, and certain connections between stories are highlighted. Finally, it is transferred to the stage: a scenic environment and natural actions are created that allow these people to embody sound portraits without having to act. Since there is no intermediary, the audience is invited right into their personal experience, respecting the story of each person, which creates a highly intense exchange.

Apr 20 to 23, 2023 — 110 minutes with no intermission $55 — $71

Sold out

Photo - Valérie Remise
Photo - Valérie Remise
Photo - Valérie Remise
Photo - Valérie Remise
Photo - Valérie Remise
Photo - Valérie Remise
Photo - Valérie Remise
Photo - Valérie Remise
Photo - Valérie Remise
Photo - Valérie Remise

What People Are Saying...

« Il faut absolument voir cette œuvre, c’est unique en son genre. […] Il y a une charge humaine exceptionnelle, c’est d’une grande profondeur, d’une grande humanité. »

Tout un matin, ICI Radio-Canada

« Je ressors vraiment comme si j’avais vu un documentaire. Il y a des moments extrêmement touchants. C’est intelligent. Je suis fasciné par la façon dont ils ont construit le récit. »

Culture Club, ICI Radio-Canada

« Les personnages sont tellement passionnants. On rit de certaines de leurs répliques. On est ému, on est touché. [...] On embarque tellement dans cette pièce, c’est fou ce qu’ils nous font vivre. »

Catherine Brisson, Puisqu'il faut se lever, 98,5 FM

« J’ai adoré. Vraiment, c’est rare que j’utilise ces mots-là, mais pour moi tout y est. On parle de transmission, on parle de mémoire, de langage, du nous, de ce qu’on porte, de ce qu’on ne sait pas qu’on porte, de ce qui est intégré et de ce qui ne l’est pas. »

Catherine Richer, Le 15-18, ICI Radio-Canada

« L’humanité, lorsqu’elle est si bien racontée, est plus belle que ce qu’en disent les nouvelles. Et l’espoir trouve un terreau pour renaître. Enfin. »

Stéphanie Morin, La Presse

« Tour à tour touchant ou entraînant, Pas perdus dresse donc le portrait d’une communauté, d’une collectivité rassemblée par une passion commune. [...] Un spectacle qui fait chaud au cœur. »

Marie Labrecque, Le Devoir

« Empruntant à plusieurs disciplines, Pas perdus, qu’on présente jusqu’au début d’avril, est un spectacle improbable dont on reste imprégné durant des heures. »

Guy Fournier, Le Journal de Montréal

Performers

Dominic
Elisabeth
Eva
Jérôme
Quentin
Réal
Sylvain
Yaëlle
Accompanied by Anaïs Barbeau-Lavalette

Credits

Research and Interviews Anaïs Barbeau-Lavalette
Narrative Idea and Direction Émile Proulx-Cloutier
Invaluable Collaboration Andrée-Anne, Élisabeth, Jonathan, Laurence, Louis, Noah and Sébastien
Assistant Direction and Stage Management Charlotte Ménard
Set Design Julie Vallée-Léger
Properties Design Dominique Coughlin
Lighting Design Mathieu Roy
Original Music Guido Del Fabbro
Sound Design Ilyaa Ghafouri
2D Images and Animation Marielle Dalpé
Research and Movement Collaboration Yaëlle Azoulay
Research and Audio Content Production Assistance Laurence Berthou-Hébert and Annette Gonthier
Sound Recording Martyne Morin, Jocelyn Lauzon and Geneviève Thibert
Sound Editing Mélanie Chicoine, Émile Proulx-Cloutier and Maxime Veilleux
Video Integration Pierre Laniel
Sound Management Andréa Marsolais-Roy
Project Management (Set) Charles-Antoine Bertrand-Fontaine
Project Management (Costumes) Manon Guiraud
Assistant Stage Management Anaé Lajoie Racine
Sanitary Management Rachel Locas
Production Direction Marie-Christine Martel
Technical Direction Simon Cloutier
Technical Team Eric-William Quinn, Philippe Bélanger, Kevin Clément, Coralie Cloutier, Frédéric Dessoly, Nicolas Dupuis, Rémi Hermoso, Zachary Noël-Ferland, Judith Rémillard, Philippe Saucier and Sébastien Savoie

Partners

  • Le Soleil Numérique

Public Sponsors of the Programming

  • Conseil des arts et des lettres du Québec
  • Canada
  • Canada Council for the Arts
  • Ville de Québec